BBSC & Pyramide

BBSC en KPI’s

Binnen de Business Balanced Scorecard is het van belang de vier essentiële factoren te bepalen en hier kritische succesfactoren aan te binden. Zoals in bovenstaande figuur te zien is zijn er vier factoren gekozen voor Experience Today. Ten eerste zal er kort toelichting gegeven worden over elke factor en vervolgens zullen hier KPI’s aan verbonden worden.

 

Financieel:

Ten eerste is het voor een bedrijf als Experience Today van essentieel belang financieel gezond te zijn. Hierbij wordt er gedacht aan voldoende liquide middelen, een goede verhouding tussen vreemd en eigen vermogen. Maar ook zal er vertrouwen moeten zijn in de toekomst van het bedrijf, wanneer dit niet het geval is, zal het niet eenvoudig rendement te halen op het aangetrokken vermogen, omdat hier een hoge prijs over betaalt moet worden. Financieel gezond zijn, is dan ook voornamelijk van belang voor de continuïteit van Experience Today.

 

Klant:

De klant is het middelpunt voor Experience Today, zonder de klant bestaat Experience Today dan ook niet. Het is van groot belang de klantbeleving continu te verbeteren. Het is dan ook het doel van Experience Today om de klantenverwachting te overtreffen. Door de klant voor te zijn en het steeds beter te doen.

 

Interne processen:

Om een goed functionerend bedrijf te zijn, moet je goederenstroom flexibel en efficiënt lopen. Om dit te realiseren moet de interne processen goed op de rit zijn. Zo moeten deze processen elkaar versterken en ervoor zorgen dat jij jou virtual reality bril op tijd en compleet krijgt. Om te zorgen dat deze ‘basis’ binnen het bedrijf klopt moeten de interne processen gestroomlijnd zijn. De interne processen maken het verschil voor jou als Experience Today, maar ook voor de klant.

 

Leren & Groeien:

Experience Today is momenteel monopolist op het gebied van virtual reality football. Om ervoor te zorgen dat Experience Today de komende concurrentie voor kan blijven zal Experience Today moeten blijven groeien. Hierbij in innovatie essentieel. Hoe gaat Experience Today het morgen beter doen? Wat wil Experience Today binnen een jaar bereiken?

 

Om te kunnen beoordelen of Experience Today voorderingen maakt is het essentieel hier KPI’s aan te binden. KPI’s zijn kritische prestatie indicatoren, die aangeven wat jij wilt bereiken en binnen hoeveel tijd. Voor elk van de vier factoren zullen er enkele KPI’s bepaald worden.

 

Financieel:

-          Het rendement op het vermogen verhogen tot 10% binnen twee jaar.

-          Een solvabiliteit van 50% bereiken binnen 3 jaar.

 

Klant:

-          De uitkomst van het klanttevredenheidsonderzoek verhogen tot 98% binnen twee jaar.

-          90% van de klanten beschikt over de app binnen drie jaar.

 

Interne Processen:

-          Retourafnames verlagen tot 1% binnen twee jaar.

-          De kosten van het maken van de helm en bril verlagen met 15% binnen 5 jaar.

 

Leren & Groeien:

-          Een omzetstijging van 50% binnen twee jaar.

-          Een groei van het aantal ingeschreven klanten van 100% binnen 3 jaar.

De informatiepyramide

In de piramide hiernaast is per niveau de gevraagde informatie te zien. Elk niveau vraagt om zijn eigen specifieke informatie. Deze informatie moet afgestemd zijn op de doelgroep waarvoor het bestemd is.

 

Per niveau zal uitgelegd worden wat hieronder valt en welke informatie benodigd is.

 

  • Strategisch

Op het strategisch niveau van de organisatie wordt informatie gevraagd die beknopt, samengevat en op de lange termijn is gericht. Dit is informatie die aangeeft hoe de organisatie ervoor staat en of de beoogde doelen worden nagestreefd. Ook kan doormiddel van dit soort informatie worden gekeken of het huidige beleid moet worden aangepast en welke middelen hiervoor nodig zijn.

Binnen Experience Today zal dit informatie zijn over de verkoopaantallen per jaar, halfjaar en kwartaal. Ook zal dit gaan over het aantal geproduceerde producten, het aantal verbruikte productiemiddelen en de personeelskosten. Doormiddel van deze informatie kan een prognose worden opgesteld.

  • Tactisch

Het tactisch niveau vertaalt de doelen die door het hoger management zijn gemaakt naar operationele doelen. Dit zijn resultaten voor de korte termijn die makkelijk te begrijpen en meetbaar zijn. Om deze operationele doelen op te kunnen stellen hebben zij allereerst kennis van het beleid nodig. Zij moeten weten wat er van hun verlangt wordt door het hoger management. Verder wordt er op tactisch niveau gevraagd om informatie met betrekking tot de verschillende afdelingen. Bijvoorbeeld gedetailleerde productieaantallen, kosten per afdeling en ziekteverzuim per afdeling. Deze informatie is nodig om te bepalen op welke manier het beleid nageleefd gaat worden en of de verschillende afdelingen op schema lopen.

  • Operationeel

Op operationeel niveau wordt informatie gebruikt die nodig is voor de alledaagse uitvoering. Deze informatie is vaak gericht op het heden en verleden. Deze informatie is nodig om het primaire proces, het maken van de brillen en het verkopen van de wedstrijdcodes, mogelijk te maken. Er is bijvoorbeeld informatie nodig over de voorraad, de bezetting van de machines en de drukte op de website. Om ervoor te zorgen dat de website bijvoorbeeld niet overbelast raakt op piekmomenten is er informatie over nodig zodat op drukke momenten bijgesprongen kan worden. Maar ook informatie als ontevreden klanten, producten met een fout die teruggestuurd worden en gegevens over vraag per product.

Maak jouw eigen website met JouwWeb